Professorin Dr. Barbara Brandstetter
Women's Representative of the Department of Information Management
Head of the Centre for Media & User Experience
Message to Professorin Dr. Barbara Brandstetter
Phone: +49 731 /9762-1523
Location: Main Building B, B.2.05

Books
- Brandstetter, Barbara
(2017)
Wirtschaft : Basiswissen für die Medienpraxis. (opens in a new window)
Köln: Herbert von Halem.
ISBN 9783869620190
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara
(2014)
Verbraucherjournalismus. (opens in a new window)
Konstanz: UVK..
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara
(2009)
Gemeinsames Europa? : Die Metaphorik von Wirtschaftsberichten in deutsch- und französischsprachigen Printmedien. (opens in a new window)
Hamburg: Verlag Kovač (zugl. Diss. Universität Hamburg 2008)..
ISBN 9783830040316
location and availability in the library
Journal Publications
- Brandstetter, Barbara (2016) "Redaktionen müssen überprüfen, ob sie Ressourcen richtig einsetzen". (opens in a new window) Kress News.
- Brandstetter, Barbara (2016) Barbara Brandstetter über das neue Springer-Verbrauchermagazin "Testbild": "Es geht um Masse und um Superlative". (opens in a new window) Kress News.
- Brandstetter, Barbara (2016) Forscherin sieht gute Chancen für Fachinfo-Dienste. (opens in a new window) Meinungsbaromter.info.
- Brandstetter, Barbara (2014) Schwindsucht und Amnesie: Warum das Scheitern des "Wall Street Journal Deutschland" dem Wirtschaftsjournalismus schadet. (opens in a new window) Newsroom.de.
- Brandstetter, Barbara and Schmalhofer, Jessica (2014) Paid-content: A successful revenue model for publishing houses in Germany? (opens in a new window) Oxford: Taylor & Francis Online.
- Brandstetter, Barbara (2009) Behälter, Clubs und Kreise. Die Metaphorik in der Europaberichterstattung. (opens in a new window) Metaphorik.de (17).
Conferences and Workshops
- Schöberl, Stefanie and Brandstetter, Barbara and Winterwerb, Mona
(2022)
Financially educating Generation Z using Digital Media : A Competitive Field Test of eduStories versus Texts. (opens in a new window)
In: (Proceedings of the) 3rd Barcelona Conference on Education (BCE2022), September, 20-23, 2022, Barcelona, Spain (onsite and online), pp. 409-427.
ISBN / ISSN 2435-9467
view fulltext - Brandstetter, Barbara (2018) Is it worth paying for it? Analyzing the exclusiveness of content behind paywalls in Germany and France. (opens in a new window) In: 7th European Communication Conference "Centres and Peripheries: Communication, Research, Translation" - European Communication Research and Education Association (ECREA) 2018, 31. Oktober bis 3. November 2018, Lugano, Switzerland.
- Brandstetter, Barbara and Fürsich, Michael (2018) Measuring the usability of paywalls. (opens in a new window) In: ”Media Management in the Age of Big Data and High-tech" - Emma conference 2018 (European Media Management Association), 14. bis 16. Juni 2018, Warschau, Poland.
- Brandstetter, Barbara and Fürsich, Michael (2018) Blendle - friend, enemy or role model? Comparing the usability of the payment processes for paywalls on newspaper websites and Blendle. (opens in a new window) In: Media Management in the Age of Tech Giants: Collaboration or Co-opetition? World Media Economics & Management Conference, 6. bis 9. Mai 2018, Kapstadt.
- Schöberl, Stefanie and Brandstetter, Barbara (2018) Digitale Transformation in den Medien – Was wollen die Leser? (opens in a new window) In: IT-Kongress Neu-Ulm / Ulm „Vernetztes Unternehmen: Wege ins Digitalzeitalter“, 8. November 2018, Neu-Ulm, Germany.
- Brandstetter, Barbara (2017) Paywalls. (opens in a new window) In: Medienfachtagung Digital Impulses - Next Generation of Journalism - Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften, 14. Dezember 2017, Salzgitter, Germany.
- Brandstetter, Barbara and Fürsich, Michael (2017) Measuring the usability of payment processes for paywalls. (opens in a new window) In: NordMedia 2017 - Mediated Realities - Global Challenges, 17. bis 19. August 2017, Tampere.
- Brandstetter, Barbara (2017) Krise ohne Alternative - Warum Medienhäuser mit verschiedenen Geschäftsmodellen experimentieren müssen. (opens in a new window) In: Campus Tag 2017: Mit Medien Geld verdienen? Geschäftsmodelle in der Lehre. MedienCampus Bayern, 10. März 2017, Nürnberg, Germany.
- Gabb, Jessica and Brandstetter, Barbara (2016) What is free and what is premium content? Content strategies of German newspaper websites. (opens in a new window) In: European Media Management Association Conference, 3.06.2016, Porto, Portugal.
- Brandstetter, Barbara and Schmalhofer, Jessica (2015) Newspaper Paywalls in Germany: Do Users Appreciate Premium Content? (opens in a new window) In: European media management association, emma conference, 29.05.2015, Hamburg.
- Brandstetter, Barbara and Schmalhofer, Jessica (2014) Faktoren für Akzeptanz und Erfolg von Bezahlschranken. (opens in a new window) In: Jahrestagung der DGPuK - Fachgruppe, 14.11.2014., Mainz.
- Schmalhofer, Jessica and Brandstetter, Barbara (2014) Willingness to pay for online and mobile news: A qualitative approach. (opens in a new window) In: ECREA, 13.11.2014., Lissabon.
Book Section
- Brandstetter, Barbara (2017) Interdisziplinär, multimedial und technisch - Anforderungen an Wirtschaftsjournalistinnen und -journalisten und Kompetenzerwerb in der journalistischen Ausbildung. (opens in a new window) In: Otto, K.(Hrsg.): Qualität im wirtschaftspolitischen Journalismus. Wiesbaden: Springer Fachmedien, pp. 249-263. ISBN 9783658174675
- Brandstetter, Barbara
(2017)
Ohne Beiboote droht Verlagen der Untergang. (opens in a new window)
In:
transforming Media. Neue Geschäftsmodelle in der digitalen Welt.
München: Verlag Dr. Gabriele Hooffacker, pp. 148-156.
ISBN 9783981551235
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara (2017) Verbraucherjournalismus im Spannungsfeld zwischen Zeitungskrise und digitalem Wandel. (opens in a new window) In: Journalismus zwischen Autonomie und Nutzwert. (Hrsg. Renner, K. N. u.a.). Köln: Herbert von Halem, pp. 357-375. ISBN 9783744511339
- Brandstetter, Barbara (2015) Metaphern als wissenskonstitutive Elemente in der Wirtschaftskommunikation. (opens in a new window) In: Handbücher Sprachwissen, Band 13: Handbuch Sprache in der Wirtschaft. (eds. Biadala, Dorota; Hundt, Markus). Berlin: De Gruyter, pp. 63-87.
- Brandstetter, Barbara (2014) Frauen im Wirtschafts- und Finanzjournalismus. (opens in a new window) In: Schriftenreihe Medienethik, Band 12, Gender im Medienethischen Diskurs. (eds. Grimm, Petra; Zöllner, Oliver). Stuttgart: Franz Steiner Verlag, pp. 169-182.
- Brandstetter, Barbara
(2012)
Wirtschafts-, Finanz- und Verbraucherjournalismus. (opens in a new window)
In:
Special Interest. Ressortjournalismus - Konzepte, Ausbildung, Praxis.(ed. Kaiser, Markus).
Berlin: Econ-Verlag, pp. 70-85.
ISBN 978343020145
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara
(2011)
Autoversicherung. (opens in a new window)
In:
Finanzjournalismus.(eds. Reckinger, Gabriele; Wolff, Volker).
Konstanz: UVK, pp. 52-56.
ISBN 9783867642538
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara
(2011)
Lebensversicherung. (opens in a new window)
In:
Finanzjournalismus.(eds. Reckinger, Gabriele; Wolff, Volker).
Konstanz: UVK, pp. 257-262.
ISBN 9783867642538
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara
(2011)
Private Krankenversicherung. (opens in a new window)
In:
Finanzjournalismus.(eds. Reckinger, Gabriele; Wolff, Volker).
Konstanz: UVK, pp. 244-247.
ISBN 9783867642538
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara
(2011)
Sachversicherung. (opens in a new window)
In:
Finanzjournalismus.(eds. Reckinger, Gabriele; Wolff, Volker).
Konstanz: UVK, pp. 303-305.
ISBN 9783867642538
location and availability in the library - Brandstetter, Barbara and Range, Steffen (2009) Die Sprache der Journalisten: Von der Gefahr, arm in den Ausdrucksformen und banal in der Wortwahl zu werden. (opens in a new window) In: Die Sprache der Wirtschaft(Hrsg. Moss, Christoph). Wiesbaden: VS-Verlag, pp. 75-95. ISBN 9783531918884
- Brandstetter, Barbara (2007) Nur aus klaren Quellen schöpfen. (opens in a new window) In: Message – Internationale Zeitschrift für Journalismus. Finanzjournalismus, pp. 5-7.